Valkuilen bij het importeren van een VW Kever

Het importeren van VW Kevers uit het buitenland heeft vele voordelen. Het is vaak goedkoper om een auto uit een ander land te halen; ook is er veel meer keuze, vooral als u op zoek bent naar een tweedehands voertuig. Maar let op: er zijn ook enkele risico’s verbonden aan het invoeren van een auto. Waar moet u precies op letten? En wat zijn de grootste valkuilen?

Het uitzoeken van een auto

De risico’s van het importeren van auto’s worden soms wat overdreven. Wie goed oplet, zal weinig problemen hebben. Als u een auto uit het buitenland koopt, moet u zich er wel van verzekeren dat het een goede aankoop is. In de regel kan gesteld worden dat het alleen de moeite waard is een auto in het buitenland te kopen als dit significant veel goedkoper is. Bedenk dat u extra risico kunt lopen bij onderhoud en reparatie, zeker als u een model of type auto koopt dat in Nederland niet gebruikelijk is. Ook kan het lastig zijn om de auto te retourneren (zeker als hij eenmaal een Nederlands kenteken heeft). Het is daarom aan te raden om ter plekke langs te gaan bij de dealer, en ook een proefrit te maken. Zo weet u zeker dat u de auto in goede staat koopt.

Kever uit Zweden
Bijkomende kosten

Een van de grootste valkuilen is dat ‘verborgen’ kosten maken dat het importeren van een auto toch duurder uitvalt dan u had verwacht. Dat kan voorkomen worden. Bovenop de kostprijs betaalt u namelijk nog een aantal extra kosten voor het invoeren. Die bestaan uit:

– De BPM. Deze belasting op personenauto’s en motorvoertuigen wordt berekend aan de hand van de CO2-uitstoot van de geïmporteerde auto. De precieze hoogte verschilt dus per voertuig, en kan oplopen tot enkele honderden euro’s. Op de website van de Belastingdienst kunt u alle informatie vinden om zelf de BPM uit te rekenen. Er zijn ook enkele gratis ‘BPM-calculators’ op het internet te vinden.

– Naast de BPM betaalt u in sommige gevallen ook nog BTW over de ingevoerde auto. Dit kan een grote kostenpost zijn, want de Nederlandse BTW bedraagt 21%. Of u BTW moet betalen, hangt onder andere af van de leeftijd van de auto en het land van herkomst. Voor een auto uit een land buiten de EU (let op: ook Zwitserland valt hieronder!) betaalt u bijvoorbeeld altijd BTW.

– Keuring, kenteken en autoverzekeringen. Om de auto klaar te maken voor de Nederlandse weg, moet hij gekeurd worden door de RDW. De auto krijgt een Nederlands kenteken, en moet worden verzekerd. Dit brengt de nodige kosten met zich mee.